AMD bestätigt: Einige HD 4830 mit zu wenigen Shadern

Bereits kurz nach dem HD 4830 Launch am Donnerstag gab es Gerüchte, wonach die Reviewsample langsamer sind als die eigentlich sein sollten. Der Grund: Bei den Karten sollen nur 7 (oder gar 6) SIMD Einheiten anstelle von 8 aktiv sein. Dies führt dazu, dass sowohl die Anzahl an Shadereinheiten als auch TMUs/TAUs geringer ist als sie sein sollten. Jeder SIMD Block verfügt über 80 Shadereinheiten und 4 TMUs/TAUS.
Die Probleme sollen allerdings nicht hardwarebedingt sein, sondern lassen sich per Biosupdate lösen. Offenbar war auf den Karten ein "Preproduktionbios", das nicht für Öffentlichkeit gedachte war.
Hier die offizielle Meldung von AMD:

Zitat:
AMD has identified that, in addition to reference samples of the ATI Radeon™ HD 4830 boards sent to media with a pre-production BIOS potentially impacting the card’s performance, a very limited number of ATI Radeon™ HD 4830 boards were released to market with the same pre-production BIOS. This is in no way hardware related, and an updated BIOS fully resolves the performance limitation.

Through consultations with AMD board partners, it has been determined with a high degree of certainty that fewer than 400 ATI Radeon™ HD 4830 boards from one AMD board partner, HIS, have reached the market with the pre-production BIOS incorrectly provided by AMD. As only a small number of HIS-branded ATI Radeon™ HD 4830 cards are impacted, we ask any customers that purchased an HIS-branded ATI Radeon™ HD 4830 to test the board using the GPU-Z utility (available at http://www.techpowerup.com/gpuz). If the GPU-Z utility reports fewer than 640 shaders, please visit the HIS website for information on how to update the card BIOS via a downloadable install utility."

Quelle: Bit-Tech
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